Wat te doen bij klachten over uw tandarts?

Het aanmeten van een kunstgebit is best een ingrijpende gebeurtenis. Daarom is het fijn als u een goede tandarts heeft. Iemand die ervaring heeft, die uw mond goed kent en die u vertrouwt.

Natuurlijk kan het gebeuren dat er iets misgaat en dat u klachten over uw tandarts heeft. U bent misschien niet tevreden over de behandeling of er is een meningsverschil ontstaan over de kosten. Wat kunt u doen om dit op te lossen? Volg deze stappen als u een klacht over uw tandarts heeft.

Niet tevreden? Praat met uw tandarts!

Als eerste is het verstandig om met uw tandarts te praten als u iets dwars zit. Vertel waarom u niet tevreden of teleurgesteld bent. Uw tandarts kan dan een voorstel doen om de klacht op te lossen. Op de website van uw tandarts staat meestal wel informatie over het doorgeven van klachten. Ook uw tandarts wil meningsverschillen of onvrede van uw kant graag oplossen!

Heeft u hierbij hulp nodig? Dan kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). Dit kan alleen online, een link naar het klachtenformulier van TIP vindt u op deze site. Het TIP is geen klachtenbureau, maar geeft u adviezen over hoe u het meningsverschil in samenspraak met uw tandarts kunt oplossen.

Wat als u er niet uitkomt?

Komt u er samen met uw tandarts niet uit, dan is het tijd voor klachtenbemiddeling. Een medewerker van de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij te bevordering voor Tandheelkunde) neemt dan contact op met beide partijen in een poging om de zaak naar tevredenheid op te lossen. U kunt het KNMT klachtformulier op deze site invullen.

Blijft het meningsverschil met uw behandelaar bestaan, ondanks de bemoeienis van de klachtenbemiddelaar? Dan kunt u de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg inschakelen. Er wordt dan een officiële uitspraak gedaan over de zaak. Hieraan zijn wel kosten verbonden. Daarnaast kan de procedure enkele maanden in beslag nemen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is voor alle partijen natuurlijk fijner als het niet tot klachten over uw tandarts komt. U kunt misverstanden en teleurstellingen voorkomen door duidelijke afspraken met uw behandelaar te maken. Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat u goed weet wat de behandeling inhoudt. Stel gerust vragen als u iets niet begrijpt en zeg nee als u iets niet wil. Het is belangrijk dat u weet waar u aan begint.
  • Informeer vooraf of er bepaalde risico’s zijn en hoe eventuele complicaties behandeld kunnen worden.
  • Vraag van tevoren ook altijd een begroting van de kosten aan uw tandarts. Check vervolgens bij uw verzekeringsmaatschappij wat u wel en niet vergoed krijgt. Dit voorkomt gedoe achteraf.
Bronnen en referenties
*Dit artikel kan affiliate links bevatten, deze zijn te herkennen aan (aff.). Lees voor meer informatie de disclaimer.

Uw kunstgebit verzorgen?

Er zijn diverse producten die kunnen bijdragen, kunstgebit verzorgen > (aff.)

Kleefpasta > Bruistabletten > Kunstgebit producten >